Uncharted 4’ün Çalkantılı Geliştirilme Öyküsü

Naughty Dog; Crash Bandicoot, Jak and Daxter gibi platform oyunlarının yapımcılığını yapmış köklü bir oyun firmasıdır. Firmanın bu başarılarını gören Sony 2001 yılında Naughty Dog’u satın alıp geliştirici firmaları arasına ekledi. Bu satın alımdan sonra Sony, firmaya yeni çıkacak konsolları Playstation 3 için bir oyun geliştirme görevi verdi. Amy Henning önderliğinde daha önce yapmadıkları tarzda bir projeye başladılar: Indiana Jones’un dünyanın dört bir yanındaki uçarıklıklarından esinlenen, ucuz roman tadında bir macera. Oyuncular Nathan Drake’i kontrol ederek dünyanın farklı yerlerinde hazine arayacak ve bulmacalar çözeceklerdi. 

İlk başlarda bazı oyuncular tarafından “Tomb Raider çakması” olarak adlandırılsa da oyun genel olarak eleştirmenler ve oyunculardan olumlu geri dönüşler aldı. Tarihler 2011 yılını gösterdiğinde Uncharted 3 çıkışını yaptı ve stüdyo Uncharted 4’ün geliştirme sürecine başladı. Başarılı üç oyundan sonra oyuncuların dördüncü oyun için beklentileri fazlaydı, ve aynı oyun serisini devam ettirecekleri için bu oyunun geliştirme sürecinin gayet basit olacağını düşünüyorlardı. Ancak işler tam olarak da öyle olmadı. Amy Henning’in yeni çıkacak bu oyun için birçok yeni fikri vardı. Önceki oyunlarda çokça kişinin dile getirdiği bir konu vardı: Nathan’ın genel kişiliğinin oynanışa uymadığını söylüyordu insanlar. Nathan gibi esprili ve çekici bir karakterin her oyun yüzlerce insan öldürmesi Amy Henning de dahil bir kesimin pek sevmediği bir kısımdı, bu yüzden yeni çıkacak oyunda Nathan neredeyse oyunun yarısı boyunca silah kullanmayacak yakın dövüş ile düşmanlarını alt edecekti. Böylelikle Hollywood vari hava kırılacak ve Nathan’ın kişiliğine daha uygun bir oynanış oluşacaktı. Bunun yanı sıra araç kullanımı ve tırmanma kancası gibi şeyleri de oyuna eklemek istiyordu Henning, ama o dönemlerde Naughty Dog başka bir oyun üzerinde de çalışıyordu: The Last Of Us. 

The Last Of Us’ın çıkış tarihi daha yakın olduğu için stüdyonun genel odağı onu bitirmekteydi. İlk başta iki oyunun eş zamanlı olarak geliştirilmesi planlanıyordu, ancak Naughty Dog’un yeterli eleman işe alamamasından dolayı Uncharted 4 ekibinin büyük bir çoğunluğu The Last Of Us’a kaydırıldı. Henning sadece çekirdek bir kadro ile kalmıştı, o dönemi Naughty Dog eş başkanı Evan Wells şöyle anlattı; “Tam kadrolu iki ekibimiz olduğunu ummuştuk, onlarsa bir nevi birdirbir oynadılar ve beklentileri karşılamamazı sağlayacak kadar geliştiriciyi yeterince hızlı şekilde işe alamadık. En iyi ihtimalle bir buçuk, hatta belki de bir çeyrek ekibimiz vardı.”  2014 yılında The Last Of Us ek paketi olan Left Behind’ın da çıkması ile beraber stüdyo tam zamanlı olarak Uncharted 4’e odaklanabilirdi. Left Behind’ın çıkmasından sonra firma için de birkaç toplantı düzenledi. Bunlarda oyunun geliştirme süreci hakkında konuşuluyordu, kimisi ekibin büyük bir kısmının The Last Of Us’a aktarılmasını eleştiriyordu, kimisi Henning’in yeterince hızlı karar alamadığını söylüyordu. Ancak kesin olan bir şey vardı; Amy Henning, Mart 2014’de şirketin eş başkanlarıyla yaptığı toplantıda şirketten ayrıldı. Kısa bir süre sonra Henning’in kreatif ortağı Justin Richmond ve ona yakın olan birkaç kıdemli arkadaşı da şirketten ayrıldı. Henning’in ayrılmasından sonra IGN sitesinde Neil Druckmann ve Bruce Straley’in (The Last Of Us’ın yapımcıları) Henning’i şirketten kovdurduğu söylendi. Bu haberden sonra Naughty Dog yönetimi habere şiddetle karşı çıkıp “son derece amatörce” olduğunu söylediler. 

Henning’in ayrılmasından sonra Naughty Dog yönetimi Uncharted 4’ün başına Bruce ve Neil’ı getirmek istiyordu, The Last Of Us’ın başarısının ardından şirketin altın çocukları olarak görülüyorlardı. Ancak Bruce ve Neil The Last Of Us’ın hemen ardından yeni bir oyunun geliştirme sürecine girmek istemiyorlardı. Muhtemel The Last Of Us devam oyunu için belli taslaklar çıkarıp rahat bir şekilde, yayın tarihi sıkıntısı olmadan çalışmak istiyorlardı. Özellikle Bruce kendini tükenmiş hissediyordu; “Çok zor bir projeden, hayatımın en zor projesi olan The Last Of Us’tan yeni çıkmıştım.”. Ama başka seçenekleri yoktu, Uncharted 4 yarım kalmıştı ve yardıma ihtiyaç vardı. Bruce ve Neil projenin başına geçmeyi kabul ettiler ama bir şartla: Oyun üzerinde tam yetki istiyorlardı. Henning’in hikayesini devam ettirmekle ilgilenmiyorlardı ve bazı karakterler (Sam ve Rafe) ve mekanlar (Madagaskar ve İskoçya) dışında oyunun büyük bir kısmını çöpe attılar. Bruce ve Neil direkt tepki çekecek bir karar verdi. Uncharted 4 serinin son oyunu olacaktı, ya da en azından Nathan’ın hikayesini sonlandıracak oyun olacaktı. Böylelikle Sony Uncharted oyunu yapmaya devam edebilecekti isterlerse. 

Çalışanların büyük bir kısmı, özellikle en başından beri oyunun üzerinde çalışanlar bu büyük değişikliklerden şikayetçiydi. “Alınan her karar bazen kalbe saplanan bir hançer etkisi yaratıyor.” diyordu baş animatör Jeremy Yates. Geçiş dönemi zor olsa da ekibin yeni ilerleyişe alışması çok zor olmadı. Bruce ve Neil’ın planları vardı ve ekibe özgüven aşılıyorlardı, bu da ekibinin motivasyonunu arttırıyordu. “…Geriye dönüp baktığınızda alınan kararların doğru olduğunu görüyorsunuz. Bu sayede Uncharted 4 daha iyi bir oyun oldu. Daha odaklı, daha net.”

Bruce ve Neil birkaç hafta boyunca konferans salonunda toplanıp oyunun hikayesini yeniden yazdılar. Sam’i oyunda tutmaya karar verdiler, ama Henning’in planladığı gibi oyunun kötülerinden biri olmak yerine Nathan’ın bu maceracı hayata geri dönmesini sağlayacak etmen olacaktı. Rafe’yi de oyunda tutup Nathan’ın başarılarını kıskanan bir karaktere çevirdiler. Fırlatma kancasını da oyunda tutmaya karar verdiler. Kanca geliştirme süresi boyunca birçok farklı şekle büründü. İlk başlarda Nathan’ın ipi toplayıp ,çevirip sonrasında da tırmanmak istediği yere fırlatması planlanıyordu. Bruce, kancanın bu halinin kullanmanın çok vakit aldığını ve oyuncuyu bezdireceğini düşündüğü için aksiyon anında tek tuşla atılacak hale dönüştürdü. Ek olarak oyuna The Last Of Us’ta olduğu gibi gizlilik kısımları getirmek istiyorlardı. The Last Of Us’ta işe yaramıştı, o yüzden bu oyunda da yaramasını bekliyorlardı. Nathan’ın çalılara saklanıp düşmanlarını teker teker avlaması makineli tüfek ile koşmasından daha mantıklı geliyordu. Ancak bir çok soruyu doğuruyordu bu durum. Bölüm tasarımları nasıl olacaktı? Haritalarda ne kadar açık alan olacaktı? Ama acilen ilgilenilmesi gereken bir sorun vardı; Bruce ve Neil oyunun direktörlüğünü yapacak mıydı? Bruce ve Neil The Last Of Us’ın sancılı geliştirme sürecinin hemen ardından bu projenin başına geçmek istemiyordu. “Afganistan’dan döner dönmez Irak’a tayininizin çıktığını öğrenmek gibi.” diyor oyunun sanat yönetmenlerinden Erick Pangilinan. Bruce ve Neil projeyi sahiplenmek istemiyorlardı, tatile çıkıp basit prototipler çalışmak istiyorlardı ama öyle bir şey olmadı. PSX 2014 ufukta göründükçe Bruce ve Neil projeden ayrılamayacaklarını anladılar. PSX’te iki şey belli oldu. Birincisi Uncharted 4’ün 2015’te çıkamayacağı, Naughty Dog yetkilileri Sony ile görüşüp oyunu Mart 2016’ya ertelettiler, ikincisi ise Bruce ve Neil’ın bu projeden ayrılamayacağı.

Uncharted 4, 2 aylık kısa bir ertelemeden de sonra 10 Mayıs 2016’da oyuncu ile buluştu. İlk başta planlandığından çok farklı şekilde çıkan oyun, oyuncular ve eleştirmenlerden övgüler alıp Nathan Drake’in hikayesini güzel bir şekilde sonlandırdı. Serinin en çok satan oyunu ve en yüksek notlara sahip ikinci oyunu oldu.

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir